Prayers from the blue lady

Prayers from the blue lady hace parte del proyecto A la mujer azul inspirado en la vida de mi abuela paterna y en el oficio del bordado.

Para este proyecto analizo un hogar familiar pero ajeno y las relaciones que se dan dentro de él basándome en un personaje: the blue lady. Esta mujer es azul como el llanto, la inocencia perdida y el blues. Ella es mi abuela paterna y su historia es también la de muchas otras.

El pasado sombrío de las mujeres de mi familia, en especial el de mis abuelas, es una marca que siempre ha estado presente en mi vida. Después de un profundo proceso de reflexión sobre mi construcción como mujer en la sociedad, el eco de la vida de mis abuelas empezó a retumbar fuertemente; mujeres violentadas, frágiles y casi invisibles.

En ese momento llego a mis manos el costurero de mi abuela paterna. En él encontré dechados de bordado y mostacillas. Allí todo se conectó emocional, conceptual y visualmente, necesitaba curar simbólicamente las heridas abiertas en el pasado para así sanar nuestro presente.

El lenguaje de la mujer azul es el bordado, por lo que esta labor es la guía de la construcción plástica de las piezas. Este proyecto busca unir visualmente dos mundos, el propio: la línea, el dibujo y el papel; y el ajeno: el hilo, la pedrería y el bordado.

Este proyecto es una forma de duelo a la memoria de mi abuela y a la historia que muchas otras mujeres comparten con ella.

Prayers from the blue ladyes una serie de piezas que hacen uso de los elementos del bordado para su realización. El bordado es un oficio meticulosos, dispendioso y repetitivo en su hacer, al igual que las suplicas que realiza a diario la mujer azul. Ella hace plegarias que espera sean escuchadas, palabras rotas y heridas, marcadas por el paso de los días que las convierten en suplicios. Sus oraciones y escritos son la guía para la construcción de estas piezas.

Copyright© Catalina Moreno

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Prayers from the blue lady is part of the project To the blue lady which is currently under development and is inspired by the life of my paternal grandmother and in the craft of embroidery. In this project I analyze a familiar but also outsider home, and the relationships that take place within it, based on a character: the blue lady. This woman is blue like crying, the lost of innocence and blues. She is my paternal grandmother and her story is also the story of many other woman.

The dark past of the women in my family, especially the one of my grandmothers, is a mark that has always been present in my life. After a deep process of reflection on my construction as a woman in society, the echo of the life of my grandmothers began to resound strongly; women violated, fragile and almost invisible.

At that moment my paternal grandmother’s sewing box came into my hands. In it I found embroidery patterns and beads. In that moment everything got connected emotionally, conceptually and visually, I needed to symbolically heal the open wounds in the past in order to heal our present.

I started to reconstruct my grandmother’s story and take embroidery classes. So this project was born, accompanied in the background by the music of the Ladies of blues, which was for me the opportunity to listen to the voice of woman from the same time as my grandmother, the stories of the everyday life that many of them shared almost silently.

The language of the blue lady is the embroidery, this is the reason why this craft is the guide of the plastic construction of the pieces. This project seeks to visually unite two worlds, my own: the line and the paper, and the blue lady’s: the thread, the beads and the embroidery.

This project is a form of mourning to my grandmother’s memory and to the story that many other women share with her.

Prayers from the blue lady are a series of pieces that make use of the embroidery elements for their realization. Embroidery is a meticulous, time-consuming and repetitive occupation, as the pleading made daily by the blue lady. She makes prayers she hopes will be heard, broken and wounded words, marked by the passing of days making them a torture. Her prayers and writings are the guide for the plastic construction of these pieces.

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